OPGELET voor Fraude via DPD Couriersdienst , bij verkoop van 2e handsmateriaal.

Onlangs verkochten we een artikel via Market Place van Facebook. Meestal komen hierop nogal vrij vlug wat reacties via Messenger. Zo ook nu. Iemand wou dit kopen en omdat ze professioneel en ook qua afstand haar product niet kon komen ophalen, vroeg ze om het te reserveren voor haar en dit af te handelen via de couriersdienst DPD.

Ik had dit in het verleden nog afgewimpeld. "Ophalen en contant betalen" geeft ook de kopers de mogelijkheid om hun product te controleren en dan pas te betalen. Wat in dit geval al een beetje raar leek was, dat ze om het te reserveren nog 20 Euro méér wou geven. (Meestal gaan ze afbieden...)

De Couriersdienst (waar zij aan zou betalen) zou "contant geld" brengen en dan haar pakket meenemen en het versturen naar haar. (?)

Ze meldde al vrij kort daarop, dat ze het bedrag had overgemaakt aan DPD, de couriersdienst en dat ik een mail zou ontvangen, en dat ik die stappen moest volgen. (ik was al waakzaam...)

Kort na mijn adresgegevens en mail doorgegeven te hebben kreeg ik inderdaad een mail, die me een link bezorgde waar ik mijn account zou kunnen vervolledigen. Maar die link werkte niet en kwam (al) op een ERROR pagina uit. (Opletten geblazen... )

Toen ik dat meldde, zei ze, dat ze toch nog contact zouden opnemen via WhatsApp (helemaal nieuw?) en dat ik daar mijn account ook zou kunnen vervolledigen. Van dat contant geld aan de deur, was niet veel meer te merken.

Ik ben gaan zoeken naar "Fraude via DPD" en vond al direct het volgende: (foto kan vergroot worden door op te klikken)


Ik heb dan de mails van DPD nog eens bekeken en....

1. Het Nederlands was bijna juist, maar toch zaten er schoonheidsfoutjes in.

2. Er was dus ook een link, om een account aan te maken (of te betalen/bestelen).

3. De persoon vroeg dus wel degelijk om te betalen via een transportbedrijf.

4. Ze biedt ook nog een hoger bedrag als gevaagd?

REDEN GENOEG DUS OM HIER NIET OP IN TE GAAN en de verkoop te cancelen.

Voor ik haar dit meedeelde via de chat, heb ik van alles een printscreen genomen. Ook van haar (of zijn) FB profiel en dit doorgestuurd naar: verdacht@safeonweb.be

Stuur ALTIJD alles door - wat je verdacht vindt - naar dit email adres. "Niks doen" kost minder moeite, maar je lost er dan ook niets mee op. Door elkaar te helpen "TEGEN FRAUDE" kan er wat aan gedaan worden. Niet?

Hieronder enkele beelden van het gesprek en de (vermoedelijk) valse profielen. Klik op de afbeelding om ze te vergroten.






 Met een korte O.K. was ze verdwenen van de chat. (al raar op zich he?)

En ondertussen had ik nog een 2e "verdachte" koper, die op dezelfde verdachte manier, me naar een couriersdienst wilde lokken. Maar deze was zo spraakzaam niet. :-)




DUS.... WEES OP UW HOEDE en verkoop enkel via afhaling bij U thuis, EN MET CONTANT GELD. Het geeft u ook nog een vertrouwd verkopersprofiel, want dan krijgen uw kopers tevens de kans om hun product te controleren en pas dan te CONTANT te betalen.

DEEL DIT VERHAAL GERUST VERDER.
Het kan alleen maar mensen helpen !!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

TE KOOP: Ruime woning (voormalig handelspand) met veel potentieel op goede locatie.

Het aandeel ADYEN (opgevolgd)

TE KOOP - Half Open Bebouwing in Melsele (Rustige Wijk)

Het aandeel AB INBEV (opgevolgd)

Het aandeel RHEINMETALL (opgevolgd)

Het aandeel LOTUS BAKERIES (opgevolgd)

Beleggen (voor wie er iets aan heeft) en de markt

Mooie beelden van ons "OUD-BEVEREN".

Het aandeel ASML (opgevolgd)

Airco (DAIKIN) periodiek (om de 3 maand) even uitkuisen.