Even op de (kilo)rem gaan staan!

Het jaar 2020. Het zal bij velen in het geheugen blijven hangen. Een jaar waar vele vrije mensen - door de Coronaregels - een soort gedetineerden werden, die thuis opgesloten zaten in quarantaine. Minder woon-werk verplaatsingen, thuiswerk, horeca dicht, reissector lag plat, enz. Kortom, ons calorieverbruik werkte algauw ook op een lager pitje en de term "Corona-kilo's" liet niet lang op zich wachten. Een excuus van het jaar 2020? 


We konden niet op restaurant of café, dus velen maakten het thuis iets gezelliger zeker? Ik had een schouderoperatie achter de rug en fysiek kon ik dus "tijdelijk" niet echt meer wat ik daarvoor kon. Daar ik een constant gewicht had van ongeveer 85 - 87 kg, steeg dit maand na maand naar 90 kg (mijn magische grens). Maar ook daarna zag ik de 93 even 'aantikken' en toen trok ik aan de bel. Ik begon te ontsporen en dat mocht niet.

Velen gaan vaak (te)veel geld uitgeven aan dieetconsulenten en producten, maar ik ben van mening dat je dan vooral vermagert van het geld dat je kwijt bent. De psychologische druk en de verplichte controles nemen een deel van je karakter over. En ik vind ook, dat je bij een dieet "gestraft" wordt met "wat je mag of niet mag eten". (teveel regels) Wanneer we naar onszelf kijken, (en ons eetgedrag) weten we maar al te goed, waarom we dikker worden. Dus weet je ook maar al te goed, hoe je dit terug kan draaien. (door net het omgekeerde te doen.)

Ik had vroeger als turner "oneindig veel" karakter en met ouder worden, had ik al lang ondervonden dat dit karakter regelmatig wat "te wensen over liet". Het "levensgenieter-syndroom" Het werd dus vanaf 93 kg hoog tijd dat ik dat karakter (van vroeger) eens terug wakker schudde. Alles qua "luie kilo's" is je eigen schuld. Er zijn geen excuses voor. Elk pondje, gaat door het mondje. We staan er te weinig bij stil. (gezondheid is nochtans belangrijk.)  


Dus.... vanaf een bepaald moment ben ik mezelf eens in het oog gaan houden en gaan "meten" (calorieën tellen). Want METEN IS WETEN, nietwaar? Ik heb mijn App op mijn Smartphone aangesproken en mijn maximum aantal calorieën ingesteld op matige activiteit en dus op maximum 1.600 Kcal per dag. En met het idee: Eet GEZOND wat je wil, maar tel alles op! (en probeer meer te wandelen/bewegen/klussen, enz.)

Zo gezegd, zo gedaan. We gaan hier geen boek schrijven. Vanaf dan heb ik me vrij keurig aan mijn "calorie-optelsom" gehouden en geen rekening gehouden met het bewegen. (dat gaat er extra af en zorgt voor een positief effect). Dus hoe méér beweging bij die 1600 Kcal, hoe beter je lichaamsgewicht zal reageren. (ieder op zijn eigen tempo)

Lees even: Is vermageren zonder dieet mogelijk? 

Ik ben thuis, dus ik probeerde gezonde schoteltjes te maken, waar je zeker geen honger mee had en als ik zin had in iets lekkers (pintje of een chocolaatje bijvoorbeeld) dan werd dit keurig meegeteld in calorieën. Zo zie je rond middag al, of je goed bezig bent of niet en kan je tijdig op de (calorie)rem gaan staan.

MIJN GEDACHT: Bedenk, dat de 2 voornaamste ingrediënten volgens mij, "karakter" en "bewust zijn" zijn. En wat de meeste consulenten ons vertellen, dat weten we meestal wel, maar als je ervoor betaalt, dan blijft het precies beter hangen. (?) Het is zo logisch als het groot is. Wanneer ik zie hoeveel ik op at, ZONDER DAT IK calorieën TELDE, dan is dit een veelvoud van wat ik nu mag eten en drinken, wanneer ik dit WEL TEL. Het is gewoon een rekensommetje, dat je helpt om bewuster te eten. (en GRATIS)

Onthou: Het eerste wat vermagert bij een consulente is je portefeuille.

Ondertussen sta ik op een paar maand, zonder honger te lijden en alles te eten zo'n +/- 5 kg lager. En wat meer bewegen helpt dit alles in de positieve zin. Met "méér wandelen", kom je al een heel eind. En zet vooral de rem op snoep, koeken, chocolade, alcohol en suikerhoudende dranken. En als je overdag je best gedaan hebt en je teller blijft onder de 1600 Kcal, dan mag je de rest bijpassen met "iets naar keuze". Een inspanning mag/moet beloond worden. Maar beperk het TV-SNOEPEN. Eens je resultaat ziet, gaat dit steeds gemakkelijker, natuurlijk. En je karakter, heb je dan nodig om je gezondheid 'voornaam' te gaan vinden en VOL TE HOUDEN. Dit mag geen "tijdelijk iets" zijn, maar een levenswijze.

Mijn opvolging van mijn gewicht: 

* Aug 2020 - 93 kg

* 02/10/2020 - 91.3 kg (beginnen registreren)

* 02/11/2020 - 88.7 kg

* 03/12/2020 - 86.4 kg

* 03/01/2021 - 86.8 kg (de feestdagen door zonder toename. Niet slecht hé?)

* 01/02/2021 - 85.6 kg 

* 01/03/2021 - 84.6 kg.

* 03/04/2021 - 83.5 kg. 

* 05/05/2021 - 82.6 kg. (Vandaag ben ik dus 10 kg kwijt op 8 maand.) 

* 01/06/2021 - 82.3 kg - Ongeveer 10 kg minder, is mooi. We gaan nu met deze methode verder. Nog een klein beetje en dan staat mijn Body Mass Index (BMI) weer GROEN.

Deze methode is dus perfect vol te houden, zonder honger en zonder iets lekkers te laten. Wat zeg ik: "Je kan nog genieten van een ijsje, biertje, chocolaatje. Maar wel met mate en alles tellen. (wel regelmatig wandelen/bewegen en calorieën/maaltijd ingeven zodat je zicht blijft hebben op je dag.)


Hieronder enkele inspirerende schoteltjes, (met weinig sauzen) die we nu zeer regelmatig maken. Ik ben geen BV, dus ik ga niet het zoveelste kookboek lanceren. Gewoon even mijn eigen ervaring. Bij deze...

"MINDER" IS SOMS "MEER"!

EET GEWOON "ALLES"... MAAR MET MATE.


Wij gebruiken veel mosterd-dressing en pickles ipv mayonaise.



Gebakken ei, met tomaatjes



Wok met kip






Ovenfrieten (af en toe). Geen frieten in het vet.




Tomaat, mozzarella, tonijn



Meloen met parmaham



Biefstuk, bonen, tomaten, ei, sla


Meloen, kip, mozzarella, sla, ananas


Witloof, ananas, tomaat, grijze garnalen, sla


Sla, tomaat, tonijn, ei, ananas, rode biet.


Gemengde groenten schotel met meloen.


Gemengde groenten schotel met kip.


Tomaat met mozzarella en mosterdsausje.


Sla, gerookte zalm, tonijn, tomaat, appel, ananas,
 mozzarella, pijnboompitten, mosterdsaus


Rijst (zoet-zuur) en kippenfilet.


Kip, puree, witloof


Gerookte zalm en groenten mix



Met mosseltjes in het zuur.



Een caloriearm aperitiefje. Tonic Zero met een 
scheutje Martini Fiéro. (moet zeker kunnen !)







MAG GEDEELD WORDEN




  

Reacties

Populaire posts van deze blog

TE KOOP: Ruime woning (voormalig handelspand) met veel potentieel op goede locatie.

Het aandeel ADYEN (opgevolgd)

TE KOOP - Half Open Bebouwing in Melsele (Rustige Wijk)

Het aandeel AB INBEV (opgevolgd)

Het aandeel RHEINMETALL (opgevolgd)

Het aandeel LOTUS BAKERIES (opgevolgd)

Beleggen (voor wie er iets aan heeft) en de markt

Mooie beelden van ons "OUD-BEVEREN".

Het aandeel ASML (opgevolgd)

Airco (DAIKIN) periodiek (om de 3 maand) even uitkuisen.