Verdwenen historie in Beveren

MOLEN HIMPENS

Het was reeds 'verleden tijd' wanneer ik geboren werd in 1960. Mijn grootvader was Daniël Hoskens en mijn grootmoeder Maria Himpens. Ze hadden een winkel op de Kallobaan. Mijn ouders (Christiane & Guido Hoskens) woonden mee in de winkel en runden hem nadien ook onder de naam: "MINI-MARKT". Ik woonde dus met mijn ouders, bij mijn grootouders 'in' en daar woonde dan nog een nonkel bij, die nooit getrouwd is geweest. 

Ik hoorde dus van die generatie vooral veel oorlogsverhalen en mijn grootmoeder vertelde ook heel vaak over "De Molen Himpens" (klik op de link voor ganse geschiedenis) waar ze in die tijd zware zakken graan moest torren/malen en hard moest werken. Die molen (bouwjaar: +/- 1650) bevond zich op Gaverland in de Luitenand van Epoelstraat waar in de jaren '60 de afbraak-houthandel "Kamiel Himpens" was. (de broer van mijn grootmoeder) Die broer was ook "de molenaar" in de jaren (vanaf) 1939.

Om de één of andere rede is die molen in 1951 gesloopt. Spijtig, want dit had nu een mooi monument kunnen zijn. Ik zag de molen alleen maar op foto, maar heb veel méér verhalen gehoord over die molen, dan dat ik foto's gezien heb. Hij verschijnt wel vaak terug in historische boeken van Beveren.


Molen Himpens op Gaverland


Daar die afbeelding altijd wel ergens in de familie aan de muur hing, kwam ik (jaren geleden al) op het idee om hem eens te 'proberen' naschilderen. Ik tekende nogal graag en dit was als het ware een familiestuk erbij, nietwaar?


Schilderijtje: MOLEN HIMPENS - Danny Hoskens


Ook bij mijn moeder hangt er nog een klok van "Beveren",
waarop de 'Molen Himpens" staat.

Mochten er mensen zijn, die nog oude foto's hebben over déze molen, (je weet maar nooit) dan mag je er altijd een copy/foto van doorsturen naar mij via een PB via Facebook. (Dan vul ik deze pagina aan).

Dit zou heel erg gewaardeerd worden. Ik begin al wat leeftijd te krijgen en begin (ook) steeds meer naar de mooie dingen uit het verleden te kijken. Het verleden is bij mij nu eenmaal  groter aan het worden dan de toekomst. :-)

Bekijk "HIER" mijn volledige blog. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

TE KOOP: Ruime woning (voormalig handelspand) met veel potentieel op goede locatie.

Het aandeel ADYEN (opgevolgd)

TE KOOP - Half Open Bebouwing in Melsele (Rustige Wijk)

Het aandeel AB INBEV (opgevolgd)

Het aandeel RHEINMETALL (opgevolgd)

Het aandeel LOTUS BAKERIES (opgevolgd)

Beleggen (voor wie er iets aan heeft) en de markt

Mooie beelden van ons "OUD-BEVEREN".

Het aandeel ASML (opgevolgd)

Airco (DAIKIN) periodiek (om de 3 maand) even uitkuisen.