Platte band? "Zelf" doe je het in minder tijd.

Je zal het altijd zien. Op momenten dat je uw auto echt nodig hebt, staat plots je band plat. Vele mensen staan dan radeloos naast hun auto en moeten hulp inroepen. Niet omdat ze het niet zelf kunnen, maar vooral omdat ze niet weten hoe eenvoudig je dit zelf kan oplossen. In 10-15 minuten rij je weer verder.

TIP 1: Oefen even (op voorhand) om een wiel te vervangen, zonder dat het nodig is, dan snap je hoe eenvoudig het is en sla je niet in paniek wanneer je band echt plat is.



Ai...ai....platten band. Wat nu?

De meest voorkomende hindernis die men vaak tegenkomt (en waar je je ook in kan voorzien) is, dat de bouten van de wielen nogal vast staan zodat men ze niet echt gemakkelijk los krijgt. (mag ook niet zomaar loskomen hé?)

TIP 2: Neem altijd een buis mee (ik heb een trekstang - afbeelding in het midden) in de auto, zodat je je wielsleutel kan verlengen en met een hefboom eraan (afbeelding rechts) kan je meer kracht ontwikkelen met minder inspanning. (ook de vrouwen) 


Maar een betere sleutel, die je best in je auto legt is een "kruissleutel" (Afbeelding links - te koop in elke autoshop). Die past op alle wielmoeren en je kan er 'standaard' al meer kracht mee ontwikkelen, dan dat 'standaard-pruts-sleuteltje' dat je bij je auto krijgt. En een paar handschoentjes in de koffer is ook altijd handig.



Hoe ga je dan te werk: ZET ALVAST JE HANDREM OP EN IN VITESSE. (of "P")

1. Neem je krik uit de auto, waarmee je de auto zal moeten opkrikken + je wielsleutel.

2. Zet de krik onder de "juiste verstevigde steun" onder je auto aan het gepaste platte wiel en draai de krik handmatig aan tot ze er gewoon "handvast" (en RECHT) onder staat.

3. Neem nu eerst je (kruis)sleutel en we gaan nu eerst de moeren van het platte wiel 1 slag losdraaien. Want eens het wiel van de grond is, kan het wiel meedraaien in de lucht en kan je de moeren niet gemakkelijk los krijgen. Dus laat de platte band rustig op de grond vast staan en draai de moeren "1 slag" los. (niet verder losdraaien dus.)

4. Nu gaan we het wiel van de grond omhoog draaien door de auto op te krikken. Zorg wel dat je wagen altijd horizontaal staat en met HANDREM OP en IN VITESSE (voor de automaten in "P" + handrem op) Krik de wagen niet hoger dan het moet. Gewoon dat het wiel los is van de grond.

5. Draai nu alle bouten los met de hand (ze staan al 1 slag los, dus dit is gemakkelijk.) en haal het slechte wiel eraf. (hou je reservewiel klaar.)



6. Schuif je reservewiel (of 'thuiskomer' - zo'n fietswieltje) op de bouten en zet alle moeren er terug op. Zet ze 'gewoon' vast met de (kruis)sleutel.

7. Eens het reservewiel op zijn plaats, en de bouten 'gewoon' vast staan, kan je de auto zachtjes laten zakken met de krik, tot het wiel weer 'vast op de grond' staat. 

8. (Zeker niet vergeten) Draai nu met de kruissleutel de bouten zo vast mogelijk aan (definitief met jouw eigen kracht is genoeg). Je kan nu stevig aandraaien omdat het wiel niet kan meedraaien als het op de grond staat.

DAARNA: alles inladen en met je kapotte band best zo snel mogelijk naar de bandencentrale om te laten maken. Of in het slechtste geval, te laten "vernieuwen".

TIP 3: Zorg er ook altijd voor, wanneer je tussendoor (elke maand) de bandenspanning meet van je wagen, om ook je RESERVEWIEL op druk te zetten. Want een 'plat reservewiel', daar heb je niet veel aan. (nietwaar?) Dus wie graag rijdt, houdt ook rekening met een kleine panne. 


WACHTEN OP HULP DUURT MEESTAL LANGER.
En wat je zelf doet, geeft voldoening!

Reacties

Populaire posts van deze blog

TE KOOP: Ruime woning (voormalig handelspand) met veel potentieel op goede locatie.

Het aandeel ADYEN (opgevolgd)

TE KOOP - Half Open Bebouwing in Melsele (Rustige Wijk)

Het aandeel AB INBEV (opgevolgd)

Het aandeel RHEINMETALL (opgevolgd)

Het aandeel LOTUS BAKERIES (opgevolgd)

Beleggen (voor wie er iets aan heeft) en de markt

Mooie beelden van ons "OUD-BEVEREN".

Het aandeel ASML (opgevolgd)

Airco (DAIKIN) periodiek (om de 3 maand) even uitkuisen.